2024-03-29

BE & B96

BE
körkort ger Dig mer möjligheter, eftersom du får dra upp till 7 ton med bil och släp.

Det första du behöver göra är att gå in på  www.transportstyrelsen.se och ansöka om körkortstillstånd. Detta kan ta nån vecka, så var ute i god tid.

Till den ansökan behöver du göra ett syntest, vilket vi kan hjälpa till med hos oss mot en kostnad av 150 kr, då rapporterar vi även in ditt syntest till Transportstyrelsen.

Du som tar BE behöver oftast ta två dubbellektioner à 1 timme och 50 minuter, då det kräver mer förberedelser inför körprovet. I vissa fall kan du behöva fler, det beror på dina förkunskaper. Vi har även teoribok inför Trafikverkets teoriprov samt internettester att öva på.

Kostnad: 1 Körlektion  á 60 min             1200 kr
 Lån av bil och släp på körprov och 30 min uppvärmning            2900 kr
Teoribok BE 500kr
Onlinetester och bok obegränsad digitalt 1300 kr

Vid lån av bil och släp åker vi med dig ut till provet, det tar ett par timmar totalt.
Avgifter till Trafikverket tillkommer. Vi hyr endast ut bil och släp till de som väljer att boka körprov via trafikskolan.

Bg: 555-4993

Så här går provet till:
Efter godkänt teoriprov kan körprov bokas.
Vid körprovet ska du först göra hel säkerhetskontroll av bil och släp, manöverprov på parkering ca 45 min, körning i trafik i ca 45 minuter, där du får visa manövrering både bakåt och framåt. På och avkoppling av släpet ingår också.

Tips!
Väntetider på både lektioner och speciellt prov blir långa framåt våren, detta gäller speciellt april till september. Hör av dig redan i februari / mars om du vill vara klar på våren. Då har vi större möjligheter att hjälpa dig.

B 96
Utökad B-behörighet är en variant av det vanliga B-körkortet. Skillnaden ligger i att du med utökad B kan dra tyngre fordonskombinationer än med ett vanligt B-körkort.

Körprovet för utökad B (B96) består av
säkerhetskontroll
körning i och utanför tätort
Säkerhetskontroll
Körprovet börjar med att du får genomföra en säkerhetskontroll där sammankoppling av bil och släp ingår. När provet inleds ska bilen och släpet stå sida vid sida, och inte i led.
Du ska kontrollera, värdera och motivera att fordonskombinationen kan framföras på ett trafiksäkert, lagligt och miljöanpassat sätt. Om du upptäcker brister, ska du kunna föreslå åtgärder. Du ska självständigt kontrollera de olika funktionerna. Om det är någon del av kontrollen som inte är möjlig att göra själv, ber du förarprövaren om hjälp.
Om du använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla instruktioner för hur kontrollen ska genomföras.