2024-03-29

Halkbana-Riskutbildning 2

Halkbana – riskutbildning del 2 för B-körkort

Innan proverna hos Trafikverket kan göras (teori & uppkörning) måste Riskutbildning del 1 och 2 vara genomförda och giltiga.
Riskutbildning del 2 ska genomföras i slutet av körkortsutbildningen. Det är viktigt att du är en självständig förare, kan hantera bilen på ett bra sätt och bekväm i din körning.

En genomförd riskutbildning är giltig i 5 år, vilket innebär att du har god tid på dig att klara teoriprovet och uppkörningen.

Hur det går till på halkbanan

Introduktion, Teori, Andra övningar

• Legitimationskontroll (du måste kunna legitimera dig för att halkbanan ska kunna registrera ditt deltagande hos Transportstyrelsen).
  • Introduktion, alkotest, syfte och mål.
  • Du får testa hur det känns att krocka i cirka 7 km/h genom att åka i en stol ner för en liten ramp. Frivilligt moment.
  • Du får testa att ta dig ur en upp- och nedvänt bil. Frivilligt moment.
  • Diskussion och reflektion.

Själva körningen

Under körningen på halkbanan sitter du antingen själv eller tillsammans med en annan elev i bilen. Halkbaneinstruktören kan kommunicera med bilen via walkie-talkie. Körning är indelad i olika moment, till exempel:

• Slalomkörning mellan koner.
  • Bromsningsövningar (både halt och torrt underlag 70 km är krav).
  • Sväng i hal kurva.
  • Undanmanöver (väja för ett hinder)

Vi gör vår risk2 på Stora Holm, Holmvägen 55, buss nr 35. Avbokning 2 dagar innan.

Oftast görs den på Lördagar.