2024-04-25

Trafikskola Göteborg | Handledarkurs – Intensivkurs – Riskettan – Risktvåan-B96-BE

Körkortsutbildning på Hisingen, en stenkast från trafikverket

Utbildningar/Handledarkurs

Riskutbildning

Riskutbildning 1 på Moderna Trafikskola är tre timmar lång (effektiv tid). Vi bjuder på fika.

Vi kan maximalt ta emot 16 elever på en kurs. Kostnaden är 750: – /person.

Riskutbildningen är en obligatorisk utbildning bestående av en teoretisk och en praktisk del (den så kallade halkan). Riskutbildningarna är giltiga i 5 år efter det datum de är genomförda och upphör att gälla när körkortet utfärdas.

Vi har delat in vår riskutbildning 1 i tre delar: Trötthet, alkohol och andra droger. Efter vår riskutbildning 1 kommer du att få en ökad förståelse för hur alkohol, droger och trötthet påverkar din förmåga att köra bil.

Vi hoppas att du, efter att ha genomgått riskutbildningen hos oss, inte kommer att utsätta dig själv eller andra för fara genom att köra bil påverkad eller trött. Dessutom hoppas vi även att du själv ska kunna påverka människor du känner att inte heller köra bil påverkade eller trötta.

Vår Risketta här i Moderna Trafikskola hålls på svenska.
Efter genomförd kurs rapporterar vi elektroniskt till Transportstyrelsen att utbildningen är genomgången.

Handledarutbildning för körkort

Alla som vill övningsköra privat måste genomgå en Introduktionsutbildning för privat övningskörning, benämns vanligen som handledarutbildning eller handledarkurs. Utbildningen är alltså obligatorisk för privat övningskörning. Detta gäller både för personen som ska ta körkort och den blivande handledaren. Elven och handledaren behöver inte gå kursen samtidigt. Kursen är giltig i fem år från kursdatumet. Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå kursen. Övningskörning kan påbörjas från 16 år

En handledare kan ha max 4 elever per kurs och eleven kan ha max 4 handledare per kurs.

Vår handledarutbildning börjar med en film (säkrast så) och hålls mest som föreläsning men det finns så klart plats för att ta upp frågor eller lyfta egna funderingar. Trafikverkets kursplan för ”Introduktionsutbildning för privat övningskörning” utgör grund för det som tas upp.

Rent praktiskt används en Powerpointpresentation som presenteras i storbild via dator. Det innehåller ett avsnitt om olyckor och Nollvisionen. En hel del praktiska råd och tips om hur man lägger upp övningskörningen.

Ett avsnitt med grundläggande körkortsteori som både uppdaterar de blivande handledarna och lär eleverna en del av det som behövs för att klara körkortsteorin. Slutligen informeras om ansökningsprocedurerna för körkorts- och handledartillstånd.

Vill man kan man köpa materiel för såväl teoristudier som praktisk övning. Det vill säga; böcker, internetkoder, speglar och övningskörningsskyltar hos oss på Moderna Trafikskolan.

Kurstiden är cirka tre timmar lång exlusive raster (kom helst 10 minuter innan) priset är 490:-.
Glöm inte att ta med dig giltig legitimation.

Intensivkurs för körkort

Vi kör gärna intensivkurser med dig som redan kan hantera bilen utan några större problem. Vilket konkret innebär att du kan växla obehindrat, att du är kursstabil och kan hålla en jämn fart oberoende av vägens lutning, att du kan backa och starta i uppförsbackar utan problem, att du kan krypköra samt har lärt dig spegelrutiner.

Kan du inte hantera bilen enligt ovan rekommenderar vi inte en intensivkurs. Vi kan istället erbjuda dig vanliga lektioner fram till att du har uppnått rätt nivå.

På en intensivutbildning vill vi lägga krutet på det som är utanför bilen. Det vill säga, du ska lära dig att köra i alla slags trafikmiljöer. I villaområden, i förort som Hisingen, inne i Göteborg stad, på landsväg och på motorväg. Du ska också lära dig behärska körfältsbyten, göra motorvägspåfarter & avfarter, göra omkörningar, parkera på alla möjliga sätt, vända på alla möjliga sätt, passera stillastående bussar och järnvägskorsningar, samspela med dina medtrafikanter och på det stora hela göra dig till en hänsynsfull bilist som tar dig fram på ett säkert och miljövänligt sätt.

Innan en intensivkurs vill vi att du kör en testlektion för att se att du trivs med oss här på Moderna Trafikskola och för att vi ska kunna avgöra att du har tillräckliga förkunskaper.

Intensivkurser är som regel på heltid och pågår oftast under två veckor då du kör 2-3 × 40 minuter per dag. Den tid du inte kör pluggar du teori på skolan eller göra datafrågorna hemifrån. Hur stor en intensivkurs behöver vara är väldigt individuellt. Vi kan såklart göra en anpassning till det behov just du har.

Tänk på att en intensivkurs inte är en garanti för att man blir färdig med körkortsutbildningen.

Translate »